Monday, June 12, 2006

اخبار در مورد طبیعت از سراسر دنیا

حفاظت از چند گونگی موجودات
چین بعنوان امضا کننده پیمان چند گونگی موجودات همواره و فعالانه در امور بین المللی مربوط به این پیمان مشارکت و درخصوص مسایل مهم و بزرگ در جریان اجرای این پیمان نظرها و پیشنهاد هایی عنوان کرده است . چین همچنین یکی از قلیلی کشورها ست که قبل از دیگران برنامه عملی پیمان مزبور را انجام می دهد . پس از تدوین برنامه عملی حفاظت از چندگونگی موجودات چین درسال 1994 ، عملیات این زمینه بر حسب قوانین و مقررات انجام شده است . طبق قانون حفاظت از حیوانات وحشی جنایت کار تخریب منابع حیوانات وحشی مورد مجازات قرار می میگیرد و سنگین ترین مجازات در این زمینه اعدام است .
ادارات مربوطه دولت چین به حفاظت موثر از منابع حیاتی اهمیت می دهند . ژانویه سال 2003 فرهنگستان علوم چین پروژه نجات گیاهانی که با خطر نابودی روبرو است ، عنوان کرده و آن را به حرکت در آورد ، طبق این پروژه ظرف 15 سال آینده میزان انواع گیاهان 12باغ گیاه این فرهنگستان از 13هزار به 21هزار افزایش یافته و بزرگ ترین باغ گیاه جهان با مساحت 458کیلومتر مربع ساخته خواهد شد . بیش از 300میلیون یوان برای جمع آوری گیاهان کمیاب و گرانبها هزینه خواهد شد و انبار ژن در نواحی " جین لین" ، " وو هان "،" سی سان با نا" و بیجینگ ایجاد خواهد شد .
پروژه نجات حیوانات وحشی که با نابودی روبرو است، به نتایج اولیه دست یافته است ، در سراسر کشور 250مرکز پرورش حیوانات وحشی ایجاد شده و پروژه مخصوص نجات هفت گونه از جمله پاندا اجرا شده است . در حال حاضر میزان پاندای وحشی که موسوم به گنجینه ملی چین و سنگوار حیاتی حیوان است ، به بیش از 1000 راس رسیده و محیط زیست آن بهبود یافته است . میزان " جو هوان " نوعی پرنده مخصوص چین از 7 عدد تا به حدود 250 عدد افزایش یافته و وضعیت وخیم زیست آن تا اندازه ای بهبود یافته است ، میزان تمساح رود یاتسه مورد پرورش انسان به حدود 10هزار رسیده ، آهوی "های نان " از 26تا به بیش از 700 افزایش یافته است . ببر که بندرت مشاهده می شود نیز گاهی گاهی در شمال شرق ، شرق و جنوب چین دیده می شود . تحقیقات درباره زایمان بال ماهی سفید نیز تسریع شده است . با تلاش های خستگی ناپذیر و هماهنگی چند سازمان بین المللی حفاظت از حیوانات ، بزکوهی بزرگ تبت که شاهد کشتار جمعی وحشیانه بود و میزان آن بمراتب کاهش یافته بود ، حالا مورد حفاظت دقیق و جدی قرار گرفته و میزان کنونی آن در حدود 70هزارراس حفظ می شود .
 
چه اتفاقی در جنگل های کشور روی می دهد؟
بر اساس آخرین آمارها مساحت کل جنگل های ایران (طبیعی و دست کاشت) حدود 2/14 میلیون هکتاراست که قریب به یک میلیون هکتار آن را جنگل های دست کاشت تشکیل می دهد که البته در گذشته ‌نه چندان دور، مساحت جنگل های ایران به 18میلیون هکتار می رسید ولی در اثر افزایش جمعیت، توسعه‌ شهرها و اراضی کشاورزی ، ایجاد تاسیسات و صنایع و همچنین تخریب و تجاوز ، میزان آن کاهش قابل توجهی یافته است.
به گفته مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع، سالانه 12 میلیون متر مکعب از جنگل های کشور توسط بومیان و جنگل نشینان تخریب می شود و اگر رقم بهره برداری های مجاز و غیر مجاز را هم به آن اضافه کنیم تازه می فهمیم که چه می شود شب می خوابیم و صبح بیدار می شویم می بینیم یک منطقه جنگلی از روی زمین محو شده است، این در حالی است که سالانه باید فقط 700 هزار متر مکعب بهره برداری صورت پذیرد.
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سال گذشته با تهیه گزارشی از وضعیت جنگل‌ها و مراتع کشور، وضعیت این منبع حیاتی و یکی از مهمترین ثروت های طبیعی جهان را بسیار اسف بار توصیف و اعلام کرد : سیل منطقه گلستان که در سالهای اخیر همه ساله تکرار شده ، نشانه بی‌تدبیری و کارشکنی است، تحقیقات گسترده به عمل آمده نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته هیچ بارش بیش از حدی در این منطقه وجود نداشته و این میزان بارش ، هزاران سال است که در این منطقه به همین شکل وجود داشته اما از بین رفتن جنگل‌های گلستان باعث بروز سیلهای خانمان برانداز شده است.
این گزارش خاطر نشان می‌کند که تخریب گسترده پوشش گیاهی جنگل‌ها عمدتا توسط شرکتهایی صورت می‌گیرد که به دولت حق بهره‌برداری می‌پردازند اما این حق بهره‌برداری که مثلا در سال گذشته (حدودا) 300میلیون تومان بوده تنها در مقیاس یک سیل بسیار کوچک، معادل پنج میلیارد تومان خسارت و صدمه به کشور وارد می‌کند.
مرکز پژوهش‌ها مجلس ارزش هر اصله درخت را به لحاظ اکوتوریستی (جلب توریست و طبیعت گرد) بیش از 100 دلار ذکر کرده و افزود : سیاست دولت به ویژه نگاهی که در سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره جنگل وجود دارد، یک نگاه اقتصادی است و برای خود درخت یا حیوانات جنگلی ارزشی قائل نمی‌شوند و تنها برنامه‌ای که برای بهره‌برداری از جنگل وجود دارد این است که درخت به پول نزدیک شود.
در این گزارش ضمن انتقاد از بی‌تدبیری سازمان جنگل‌ها و مراتع تصریح شد که شرکت‌های بزرگ برخوردار از رانت از هرگونه تصمیم گیری در حوزه صنعت چوب و کاغذ که به نفع آنان نباشد، جلوگیری می‌کنند به همین دلیل سالانه وسعتی بالغ بر 400 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز کشور دستخوش فرسایش می‌شود.
این سوال جای تکرار دارد که چرا سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد سازمان جنگل ها و مراتع چنین گزارشی از تخلفات آن سازمان ارائه نکرد؟ چرا به رغم مشخص بودن نوع ، میزان و منشاء تخریب جنگل ها برخورد مقتضی صورت نمی گیرد؟ آیا بهتر نیست موانع پیش روی را با آگاه سازی مردم از مقابل سازمان برداشت ؟
خبرگزاری مهر
‪ کودکان زیر 16‬سال در تركيه از داشتن حيوانات خانگي محروم شدند
آنكارا، خبرگزاري جمهوري اسلامي
آيين نامه جديد حمايت از حيوانات در تركيه، خريد و نگهداري حيوانات خانگي را براي كودكان زير ‪ ۱۶‬سال اين كشور ممنوع كرد.
خبرگزاري "آناتولي" روز شنبه گزارش داد در آيين نامه جديد كه در حكم متمم قانون حمايت از حيوانات تركيه به شمار مي‌رود، خريد و فروش، نگهداري و زاد و ولد برخي از گونه‌هاي سگ در تركيه همانند "پيت بول" "تريير" ممنوع شده است.
صاحبان حيوانات خانگي در تركيه بعد از انتشار آيين نامه جديد موظف به گزارش هويت حيوان متعلق به خود ظرف سي روز به شهرداري محل اقامت خود هستند.
صاحبان حيوانات بعد از خريد آن نمي‌توانند اين حيوانات را به حال خود رها كنند و تنها امكان فروش يا سپردن آن به پناهگاههاي حيوانات را خواهند داشت.
در چارچوب اين آيين نامه فروشندگان حيوانات خانگي ملزم به گرفتن گواهينامه ويژه‌اي در مورد نگهداري حيوانات خواهند بود.
طبق اين آيين نامه اتلاف حيوانات بي‌سرپرست بعد از اين ممنوع است و شهرداريها به جاي اتلاف حيوانات بي‌سرپرست، ملزم به عقيم ساختن آنها و در صورت نياز فراهم آوردن محل اسكان براي اين حيوانات هستند.
اين آيين نامه براي حيواناتي كه در فيلمها و سريالها به آنها نقشي واگذار مي‌شود، حقوقي را در نظر گرفته است.
حيوانات به شرط اين كه مورد آزار و اذيت قرار نگيرند، مي‌توانند در فيلمها يا سريالهاي تلويزيوني ايفاي نقش كنند و صحنه‌هايي كه در آن‌ها به حيوانات نقش واگذار شده، مشمول كنترل خواهد بود.
طبق آيين نامه جديد در صورت نياز به اتلاف حيوانات، اين عمل تحت نظارت دامپزشكان و بعد از بيهوش كردن آنها صورت خواهد گرفت و اتلاف حيوانات با سلاحهاي گرم ممنوع است.
قوانين حمايت از حيوانات در تركيه در راستاي هماهنگيهاي اين كشور با اتحاديه اروپا تغيير يافته است.

No comments: