Tuesday, June 13, 2006

از وبلاگ سهیل آصفی: گفتگو با دکتر آل داوود

چراتردد حیوانات درخیابان ممنوع است؟

مساله حقوق حیوانات، خصوصا سگ ها از آغاز استقرار حکومت دینی در ایران همواره با نوسانات مختلف محور بحث محافل حقوقی و کارشناسان امر در این رابطه بوده است. پیرو آخرین تحولات در این مساله که بار دیگر نیروی انتظامی را وا داشته است تا خبر از برخوردهای جدی نسبت به تردد افراد با سگ در خیابان بدهد دکتر سید جاوید آل داوود،رئیس انجمن حمایت از حیوانات ایران و عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفتگو با "روز" از مختصات بحث کهنه ای سخن گفته است که بار دیگر نگرانی شدید حامیان حقوق حیوانات در ایران و نیز صاحبان سگ ها را نسبت به برخوردهای قهری احتمالی برانگیخته است. همه آنها که با هزار ترس و لرز برای راه رفتن و جنب و جوشی که "حق مسلم" حیوان است سگ های خود را از منزل بیرون می آورند. این گفتگو در پی از نظرتان می گذرد.
آقای دکتر،حضور حیوان در کنار انسان چه سابقه تاریخی دارد؟
مساله ای که از نظر تاریخی مطلعیم این است که حیوان از اپتدا در کنار انسان حضور داشته است.خداوند هم در خیلی از جاها گفته است ما حیوان را برای یاری انسان آفریده ایم. حیوانات خانگی هم همیشه یا به عنوان نگهبان و یا همدم و مانوس در کنار انسان حضور داشته اند. با توجه به برخی از مسائلی که بعد از انقلاب اتفاق افتاد که بیشتر مربوط به تعقییرات مدیریتی بود تا فرهنگی باعث شده است که در برخی از مقاطع زمانی با برخی از حیوانات خاص خصوصا سگ ها برخورد هایی صورت بگیرد. تردد سگ ها ممنوع شد
در این زمینه،طبق قوانین موجود، قوه مقننه مسئول است و نه قوه مجریه که نیروی انتظامی زیر نظر این نیرو کار می کند. نه؟
بله.ما نسبت به اینکه سیستمی در کار سیستم دیگر دخالت می کند معترضیم. وقتی که قوه مجریه می آید و از خود قانون ابداع می کند،این دخالت در کار قوه مقننه است.این مساله مخالف قانون اساسی و اهداف سه قوه است. در قوانین موجود هم جایی ذکر نشده که حیوانات نمی تواندد در خیابان ها تردد کنند. البته ما نمی گوییم همه کسانی که با حیوان در جامعه ما تردد می کنند کار درستی انجام می دهند. ما از دیدگاه انجمن حمایت از حیوانات و زاویه بهداشتی اگر بخواهیم به مساله نگاه کنیم تعدادی از افراد هستند که از حیوانات خانگی سوءاستفاده می کنند. آنها را به عنوان بازیچه استفاده می کنند و رسیدگی به حیوان را فراموش می کنند. باید قانونی بر اساس نیازهای موجود تدوین شود. سگ ها باید تردد داشته باشند. جنب و جوش کنند. حالا در قوانین مدون در همه جای دنیا هم هست که در برخی مناطق تردد حیوان ممنوع است. جاهایی که تابلو دارد. این یک قانون است به این شکل نیست که یکی صبح از خواب برخیزد و تصمیمی بگیرد.
پلاتفرم و سیاست های انجمن حمایت از حیوانات در طول این سالها عمدتا بر چه محورهایی بوده؟
برنامه های آموزشی برای مهدکودکها،برای اعضا،گردش های علمی و آشنایی با مناطق مختلف کشور. نگهداری از حیوانات خانگی که بی سرپرست بودند. در خیابان تصادف می کردند و... انجمن عضو جامعه جهانی حمایت از حیوانات است. ارتباط ما با سازمانهای مختلف امروز تقریبا متوقف شده است.
*سرانجام طرح حمایت از حیوانات که در زمان اصلاح طلبان دینی به مجلس ششم پیشنهاد کردید چه شد؟
اصلا نگذاشتند که این طرح مطرح شود! گفتند بازتاب اجتماعی خوبی ندارد. جناح مخالف می آید ما را محکوم می کند که چرا شما همه چیز را رها کرده اید و چسبیده اید به حقوق حیوانات.
شما یک "ان.جی.او" هستید. در طول این سالها چقدر با "ان.جی.او" های مرتبط در جهان و محافل حقوق بشری در راستای حمایت از حیوانات در ایران در تماس بودید؟
ما تنها "ان.جی.او" ای بوده ایم که اقدامات وسیعی در این رابطه داشتیم.در مساله کمربندی انزلی ما تعداد زیادی از اعضا را آنجا بردیم. راهپیمایی و اعتراض. همه این اقدامات را با مجوزهایی نصفه و نیمه انجام داده ایم و باز با ما برخورد شده است. اعتراض اخیر ما به وزارت کشور هم در رابطه با صدور مجوز برای تحصن بود که هنوز پاسخی نشنیدیم. آنها می گویند که چرا شما می خواهید در شهر تحصن کنید بروید به پارک چیتگر. هر تحصن و اعتراضی را به "عوامل بیگانه و ضد انقلاب" نسبت می دهند. ما نمی توانیم عده ای جوان علاقه مند را وارد حرکتی کنیم که برای آنها عواقبی داشته باشد.
در مورد خرسی که در تبریز کشته شد،پیگیری های انجمن به کجا رسید؟
ما وکیل خود را به تبریز فرستادیم. او شکایت رسمی مطرح کرد. برای رئیس محیط زیست تبریز در دادگاه قرار صادر شد. "ان.جی.او" ما یک تشکل قانونی است و ما باید از این طریق مسائل را پیگیری کنیم. قوانین موجود هم با محدویت روبه روست. ما در نامه خود اشاره کردیم که اصل 27 قانون اساسی به صراحت اشاره می کند که هرگونه تظاهرات و تحصن اگر با حمل سلاح و مغایر با مبانی اسلام نباشد آزاد است. من مطلبی برای روزنامه شرق در رابطه اصل 127 نوشته بودم که گفتند ما به دلیل محدودیت ها اصلا و ابدا نمی توانیم چنین مطالبی را در روزنامه مندرج کنیم.
شیخ محمد یزدی،رئیس پیشین قوه قضائیه نیز در رابطه با تردد سگ ها در خیابان ها، یک بار موضعگیری تندی داشت...
بله. حدود شش سال پیش ایشان صحبتی را فرموده بودند و ما هم جوابیه تندی به ایشان دادیم که در برخی رسانه ها منتشر شد. چون هیچ کس به یک مقام مسئول بالا نمی گوید شما بر چه اساسی می گویید حیوان در خیابان تردد نکند. همین موضوع مورد استفاده مقامات رده پایین قرار می گیرد.
در ایران امروز شاهد موج گسترده ای از حضور سگها در کنار خانواده ها خصوصا در میان طبقات متوسط اجتماعی هستیم. این موج نسبت به سالهای گذشته از نظر آماری گسترده تر شده است؟
آماری مبنی بر گسترده تر شدن آن وجود ندارد. شما روزنامه ها را که می خوانید پر اهستند از اخبار دزدی و جنایت و... برخی از مردم برای امنیت خود اقدام به نگهداری سگ می کنند. برای مقابله با دزدی و...
اما غالب این سگ ها قبل از صاحب خود از دزد فرار می کنند!
البته سگ نگهبان بودن به اندازه هیکل نیست. سگ کوچک هم که آموزش دیده باشد نسبت به فرد غریبه واکنش نشان می دهد. او صدا می کند و دیگران را آگاه می کند.
مساله دیگری که اینجا مطرح است،بعد نظارتی بر روی کلینیک ها و وارد کردن و خرید و فروش سگ در اینگونه مراکز است. شده است یک نوع تجارت پرسود برای عده ای. اقدامات انجمن در این رابطه چه بوده؟
ما جامعه دامپزشکان کوچک را داریم که بنده مسئول آن هستم. ما روی مراکز خرید و فروش حیوانات مانند خیابان مولوی و... از طریق سازمان دامپزکی مشغول پیگری هستیم.
این مراکز مجوز دارند؟
خیر. حتی از شهرداری هم مجوز ندارند. باید اول اصل قضیه را باور کرد و بعد اقدام به تدوین قوانین نمود. وقتی ما مانند کبک یرمان را زیر برف می کنیم نمی توان هیچ برنامه ریزی در این ارتباط انجام داد. وقتی می آیند می گویند مردم ما اصلا سگ ندارند دیگر نمی توان به فکر قوانین موثر بود. می گویند آنها که سگ دارند یک سری آدم های غربی و.. است. چگونه می توان با این قاچاق و.. مقابله کرد.
مباحث شرعی هم در این رابطه مطرح است.
ما این مباحث را به طور کلی رد می کنیم. ما در سالهای گذشته حیوانی به نام "قوچک" را که مخلوطی است از سگ و گرگ با همکاری دامپزشکی ارتش تولید کردیم. از علما هم استفتار شد ،گفتند این حیوان پاک است.ما هم اکنون روی این مساله داریم کار می کنیم که تا ماه آینده نتایج آن را از طریق رسانه ها اعلام می کنیم،که سگ نجس نیست. ما تمام متون و روایات مختلف را با حضور کارشناسان بررسی کردیم. ما نفهمیدیم که در کجا این مساله مطرح شده است. نجس بودن سگ نه در قرآن و نه در هیچ یک از روایات حتی مشکوک هم ذکر نشده است.
پس چطور این مساله عنوان می شود؟
واقعا نمی دانم. ما از همه علما هم سوال کردیم. از دفتر آقای خامنه ای پرسیدیم گفتند این سوال شرعی نیست و جواب ما را ندادند. برخی از علما گفته اند ما با اجماع به این مساله رسیدیم.
با سیاست های انقباضی فعلی،در رابطه با حقوق سگ ها و امکان تردد آنها در خیابان انجمن چه اقدامات عملی را می تواند پیگیری کند؟
اول باید این مساله را برای همگان روشن کرد که جلوگیری از تردد سگ ها در خیابان قانون نیست! نیروی انتظامی که نمی تواند قانون وضع کند. ما رسما این موضوع را به آنها اعلام کردیم و خواهیم نمود. ما به افرادی که صاحب سگ هستند توصیه می کنیم چون قانونی در این زمینه وجود ندارد احتیاط کنید. اگر کسی چیزی گفت سعی کنید با صحبت کردن مساله را حل کنید.هم اکنون یک نفر با درجه پایین ،با اسلحه ای که در دست دارد و رنگ لباسش می تواند بنده را به هر جرم واحی سالها بچرخواند. ما به افراد توصیه می کنیم که در خلا قانون سعی کنید به نوعی با مساله کنار بیایید. ما هم از طریق مذاکراتی مشغول پیگیری قضیه هستیم.مدتی پیش که در خبرگزاری سینا مشغول بودم ما یک ماه مرتب با روابط عمومی نیروی انتظامی تماس گرفتیم که به ما قانون مشخصی را در این باره بگویید که از طریق خبرگذاری مردم را در جریان بگذاریم و به آنها بگوییم بر اساس قانون سگتان را به خیابان نیاورید. در اتومبیل نگذارید. در همان موقع هم برخوردها زیاد بود. جریمه می کردند. اتومبیل افراد را می خواباندند و از آنها تعهد می گرفتند.به یاد دارم یکی از اعضای ما که از خیابان سگی مجروح را نجات داده و مشغول انتقال او به یک مرکز درمانی بود توسط نیروی انتظامی ماشین او را خواباندند.از او تعهد گرفته بودند که امضا کند من دیگر صدای موسیقی ماشینم را بلند نمی کنم. هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد. تنها در یکی مواد قانونی راهنمایی و رانندگی عنوان می شود که حمل اشیا کثیف و آلوده و حیوانات با خودرو ممنوع است که جریمه ای حدود ده هزار تومان دارد. حالا بحث این است که چرا یک جرم را در دو مرکز پیگیری می کنند. اول راهنمایی رانندگی جریمه می کرد و بعد می فرستادند منکرات. همه اینها فعالیت های غیر قانونی است. همین که انجمن حمایت از حیوانات در چنین محیطی همچنان خود را حفظ کرده است،اتفاق بزرگی است!
و در مورد همیاری های محافل جهانی حقوق حیوانات با معضلی که در ایران جریان دارد چه امکانی وجود دارد؟
مجامع جهانی هم قادر به انجام کاری بیش از آنچه ما انجام می دهیم نیستند. آنها اصلا نمی توانند درک کنند ما در اینجا با چه معضلاتی دست به گریبانیم! باز کردن این مساله برای جامعه جهانی که به ما کمک کنید نیروی انتظامی بگذارد سگ ها را برای گردش به خیابان بیاوریم برای کشوری که به غنای فرهنگ و تمدن خود افتخار ی کند اصلا مطلوب نیست.و

1 comment:

Unknown said...

سلام
واقعا عالی بود
فقط تنها مشکلی که وجود داره اینه که من چطور مب تونم یک جفت از این قوچک ها رو تهیه کنم؟ متاسفانه هیچ ایمیل یا شماره تماسی از جنا دکتر ال داوود هم ندارم