Saturday, June 10, 2006

اخبارطبیعت از گوشه و کنار جهان

عدم مخالفت رهبر با شبیه سازى ژنتیکی حیوانات زنده در کشور
در پی اعلام خبر تولید نخستین حیوان شبیه‌سازی شده تا پایان امسال در ایران توسط رییس جهاد دانشگاهی، مراجع تقلید از جمله رهبر انقلاب دیدگاه فقهی خود را درباره حکم شرعی شبیه سازى حیوانات زنده ابراز کردند. مراجع تقلید در پاسخ به استفتایی مبنی بر حکم شرعی شبیه‌سازى حیوان زنده توسط تکثیر سلول‏هاى وى (کلوناژ) فتوای جواز صادر کردند. متن این استفتا و پاسخ مراجع معظم تقلید (به ترتیب حروف الفبا) به نقل از رسا، بدین شرح است:سوال: آیا مشابه سازى حیوان زنده توسط تکثیر سلول‏هاى وى (کلوناژ) جایز است؟ (سلولى از حیوان زنده اخذ می‏شود و با تکثیر آن سلول از طریق اطلاعات D.N.A حیوانى با همان ویژگی‌های پیشین تولید می‏کنند.( از سایت خبری زوم ایران)ک .)
شکار اینترنتی در کالیفرنیا ممنوع شد
طرفداران حیات وحش در آمریکا به منظور مقابله با شکار اینترنتی حیوانات به تکاپو افتاده‌اند و در اولین قدم فعالیت یک وب سایت تگزاسی را که به کاربران امکان می‌داد با استفاده از اسلحه‌های حقیقی و از راه دور حیوانات را شکار کنند، متوقف کردند. شکار حیوانات از این طریق تنها با فشردن دکمه ماوس رایانه ممکن بود.
مقامات محلی در ایالت کالیفرنیا همچنین درصدد وضع قوانین جدیدی هستند تا خلاء قانونی برای مقابله با اقداماتی از این دست نیز برطرف شود.
گفتنی است که حداقل 14 ایالت دیگر در آمریکا نیز درصدد هستند تا فعالیت این سایت شکار حیوانات را در حوزه استحفاظی خود متوقف کنند. چون معتقدند اقداماتی از این دست به محیط زیست و حیات‌وحش لطمه می‌زند. (ازسایت خبری چرتکه)م .

No comments: