Saturday, June 10, 2006

حقوق حیوانی فاقد قوانین جامع اخلاق زیستی است


در کنگره اخلاق زیستی عنوان شد
حقوق حیوانی فاقد قوانین جامع اخلاق زیستی است

عضو بخش فیزیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه، گفت: در امور پزشکی رفتار با بیمار و رعایت جوانب مختلف اخلاق پزشکی به روشنی مورد بررسی قرار گرفته ولی در مورد حقوق حیوانی ، قوانین جامعی که در تمام کشورها اجرا شود و جوامع مختلف را ملزم به رعایت آنها نماید وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر" دکتر حسین حیات غیبی، عضو بخش فیزیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه در آخرین روز از کنگره بین المللی اخلاق زیستی به "بررسی رعایت اخلاق در علوم زیستی در مراکز آموزشی و کشتارگاه ها" پرداخت و در ابتدا با اشاره به این مطلب که در امور پزشکی رفتار با بیمار و رعایت جوانب مختلف اخلاق پزشکی به روشنی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در قوانین Human right نیز مورد توجه واقع شده است و حتی در مورد از بین بردن افراد قبل از مرگ طبیعی یا اتونازیا (euthonasia)مواردی ذکر شده است ، گفت : ولی در مورد حقوق حیوانی یا Animal right قوانین جامعی که در تمام کشورها اجرا شود و جوامع مختلف را ملزم به رعایت آنها نماید به طور روشن تعیین نگردیده است و اغلب کشورها موارد قانون بین المللی را رعایت نمی کنند.
غیبی افزود : در حال حاضر حیوانات مختلف دارای مصارف گوناگونی از قبیل تغذیه، بررسی های آزمایشگاهی، قبل از تحقیقات انسانی برای درک تأثیر داروهای مختلف و یا روش های مختلف جراحی مورد استفاده قرار می گیرند و چه بسا در تمام موارد حتی در آموزش های دانشگاهی حیوانات از لحاظ اخلاق بیولوژی مورد توجه نیستند و هر چند تجارب آزمایشگاهی برای رفاه بشر ممکن است ضروری باشند ولی برخورد مناسب با حیوان از اصولی است که رعایت آن به طور اخلاقی لازم است و اصولا آیا انسان حق دارد در مورد مرگ یا زندگی حیوان تصمیم بگیرد؟ این سئوالی است که ذهن انسان را به خود مشغول می دارد. به همین دلیل قوانین متعددی پیش بینی ، تصویب و ابلاغ شده است که بعضی از آنها بر اصول راز داری و نگهداری مطالب محرمانه در فایل های محفوظ ، انجام دوباره آزمایش روی فرد مورد آزمایش واقع شده که فرد می تواند مانع از آن شود، مرگ خود خواسته یا مرگ در مورد انسان هایی که به دلیل مرگ مغزی هیچگونه توانایی ندارند، تحقیقی که به صورت تیمی کار می کنند بایستی قوانینی وجود داشته باشد که همگی به آن ملزم باشند.
دکتر حیات غیبی افزود: با توجه به قوانین بین المللی حقوق حیوانی که پیشنهاد می کند در رفتار با حیوانات چه از جهت آموزش، چه از جهت کار در آزمایشگاه و چه در کشتارگاه ها و یا در مراکز نگهداری طوری با حیوانات رفتار شود که موجب آزار و اذیت آنها نگردد، در دستورات دینی از پیشوایان دینی آمده بود که قصابها ذبح را درست و نیکو انجام دهند و هر کس از دستورات سرپیچی می کرد مورد مؤاخذه قرار می گرفت. حتی آمده است که هر کس گنجشکی را بکشد روز قیامت در حالی که فریاد می زند، می گوید: خدای من از این شخص بپرس که چرا مرا کشته است؟ امام باقر(ع) فرمود: بپرهیزید از مثله کردن حیوان و چاقو را تیز کنید و حیوان را شکنجه و عذاب ندهید. مشاهدات ما نشان داد که به دلیل عدم وجود مراقبتهای ویژه و دقت عمل در مورد حیوانات این اعمال انجام نمی شود .
وی در پایان اظهار داشت : با توجه به موارد مشاهده شده و عدم رعایت صحیح قوانین و برخورد بدور از اخلاق بیولوژیک پیشنهاد می شود ارائه آموزش و آشنا نمودن دامداران با قوانین مربوط به حمایت از حقوق حیوانات، انتخاب دام های مناسب برای کشتار و جلوگیری از کشتار حیوانات آبستن ، ارائه دستورالعملهای لازم به مراکز آموزشی که با حیوانات سر و کار دارند و آشنا کردن مراکز مبارزه با حیوانات مزاحم و سگهای ولگرد جهت آشنایی آنها به قوانین مربوط به حمایت از حقوق حیوانات برای جلوگیری از درد و رنج حیوانات انتخابی برای انهدام مورد توجه قرار گیرد .
عضو بخش فیزیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه در ادامه ، آشنا کردن مدیران و کارکنان کشتارگاه ها جهت جلوگیری از کشتار دامهای آبستن ، مراقبت از دام هایی که قبل از کشتار مورد معاینه دانشجویان قرار می گیرند ، فعال کردن سازمان حمایت از حیوانات و ایجاد کمیته های اختصاصی جهت تدوین قوانین مربوط به حقوق حیوانی( Animal welfare ) در رشته های مختلف و ایجاد مکانیسمی برای پیگیری اجرای قوانین و ایجاد سازمانی با داشتن امکانات واختیارات بعنوان ضامن اجرایی قوانین را از دیگر موارد پیشنهادی به منظور رعایت هماهنگ حقوق حیوانات اعلام کرد
نقل از سایت خبری مهر.

No comments: