Monday, May 03, 2010

فرهنگ حیوان دوستی در ترکیه

فرهنگ حیوان دوستی در ترکیه

اگر به ترکیه سفر کرده باشید از وجود اینهمه کبوتر در شهرها و محلهای مسکونی احتمالا به شگفت آمده اید. کبوترهای شهری که در ایران بیشتر در مکانهای مقدس مشاهده می شوند ، در جای جای خیابانها و میادین ترکیه موجود می باشند. این کبوترها چندان واهمه ای از انسانها نداشته و براحتی در کنار عابرین نشسته و یا تغذیه می کنند. برخی اوقات هم مردمی را می بینید که از خانه شان نان آورده و آن را خرد کرده به کبوترها می ریزند. حتی در نقاط پر رفت وآمد شهر نیز افرادی هستند که از طریق فروش دانه امرار معاش می کنند. مردم از این دانه ها خریده و با دست خود به پرنده ها غذا می دهند. در مواردی هم این کبوترها بر آثار تاریخی شهر نشسته  و به مرور زمان آنجا را با مدفوع خودشان خراب می کنند و مسئولین نگهداری این آثار را بسیار به دردسر می اندازند. ولی هیچ وقت این کبوترها از محل دور نگه داشته نمی شوند. برخی از صاحبان خانه ها هم از دست این تعداد کبوتر در عذاب می باشند. بخصوص صاحب خانه های نزدیک به میادین بزرگ. این کبوترها بالکن و کنار پنجره اتاقها را بقدری کثیف می کنند که هر هفته می بایستی آنها تمیز شوند. از این رو برخی از این افراد چند سی دی را آویزان می کنند که کبوترها احساس امنیت نکرده و در آنجا ننشینند. برخی اوقات نیز این پرنده ها در جاهای خاصی از خانه لانه می کنند که تا پرواز جوجه ها، صاحب خانه مجبور می شود با آنها و بوی بد ناشی از آن مدارا کند.
گربه نیز یکی از موجوداتی هست مه در شهرهای ترکیه به وفور دیده می شود. اغلب این گربه ها بی صاحب بوده و ندرتا گربه ای با گردنبند مشاهده می شود. اگر به حیاط پشتی آپارتمانهای شهری دقت کنید کاسه های متعددی را می بینید. این کاسه ها توسط صاحب خانه ها برای آب خوردن گربه های رهگذر گذاشته شده است و اگر گربه ای تشنه باشد می تواند از این آب بنوشد. همچنین ظروف متعدد غذا نیز در کنار کاسه های آب موجود می باشد. برخی از ساکنین آپارتمانها و بویژه خانمهائی که مایل نیستند حیوان خانگی در خانه خود نگهداری کنند، برای حیوانات خیابانی آب و غذا خریده و در ظروف ویژه پشت آپارتمانها می ریزند. شاید هم با اشخاصی اشنا شده باشید که بخش قابل توجهی از حقوق ماهانه اش را صرف خرید غذای گربه می کند. این گربه ها هم برخی اوقات دردسر ساز می شوند. مثلا گاهی بچه گربه ای در وسط یک خیابان شلوغ وارد قسمت موتور ماشین می شود که تا گروه آتش نشانی سر برسد و آن گربه را در آورد ترافیک سنگینی نصیب رانندگان می شود.
در خیابانهای ترکیه مشاهده سگ نیز جزء صحنه های معمولی زندگی می باشد. علاوه بر سگهائی که به همراه صاحبانشان در کوچه و پس کوچه های شهر می گردند، سگهائی بی صاحب بسیاری نیز در شهر دیده می شود. نکته جالب اینجاست که علیرغم ترس برخی از مردم از این حیوان، کسی آزاری به آنها نمی رساند و تا موقعی که سگ بیمار نباشد، کسی از این امر شکایتی نداشته و حتی شهرداری هم این حیوانات را جمع نمی کند. شهرداریها مکانهای ویژه ای برای نگهداری سگهای خیابانی را دارا می باشند ولی با این وجود در بسیاری از نقاط شهری سگهای خیابانی مشاهده می شود. این سگها چنان با مردم خو گرفته اند که هر کسی بخواهد آنها را می تواند نوازش کند و از دست هر کسی غذا می خورند. در روزهای تابستان می توانید سگهائی را ببنید که در پر ترددترین نقطه شهری زیر سایه تابلوی تبلیغاتی به خواب رفته و رفت و آمد مردم در اطرافش اصلا او را نگران نمی کند. برخی اوقات هم مشاهده می شود که سگها در کنار مردم از چهارراهها می گذرند و کسی هم از این امر شکایتی ندارد. 

بیمارستانهای ویژه حیوانات
در جاهای مختلف شهر بیمارستان ویژه حیوانات داخلی موجود می باشد و برخی از این بیمارستانها تخصصی کار کرده و فقط برای سگها و یا گربه ها ارائه خدمت می کند. کلینیکهای حیوانات هم در شهر به تعداد زیادی موجود می باشد که در این کلینیکها واکسن و داروهای ویژه حیوانات تجویز می شود.کنترل سلامت حیوانات خانگی نیز در این مراکز بعمل می آید.

مغازه های ویژه فروش حیوانات
مغازه های ویژه فروش حیوانات خانگی در جای جای شهرهای ترکیه به وفور دیده می شود. علاو بر این اماکن که به فروش حیوانات زنده می پردازند، بخشی از فروشگاههای بزرگ نیز به مواد غذائی و وسائل ویژه حیوانات مانند حوله مخصوص، وسائل تزئینی و بهداشتی حیوانات، اختصاص دارد. در مغازه های حیوان فروشی ماهیهای آکواریومی اغلب مکان مغازه را به خود اختصاص می دهد و در این مغازه ها گربه و سگ مشتریان بسیاری دارد. انواع نژادهای سگ و گربه در این مغازه ها به فروش می رسند و قیمت هر قلاده تولۀ سگ حداقل از 100 دلار شروع شده و در برخی موارد تا 2000 دلار هم به معرض فروش گذاشته می شوند. سگ کانقال (سگ بسیار درشت اندام و قد بلند) از جمله سگهائی است که مشتریان پروپا قرصی در این مغازه ها دارد. 


برگرفته از :سایت ترکیه دات کام  

1 comment:

nasim said...

che ajab! torka!