Thursday, August 31, 2006

فروش گربه های ايراني به نام ........ در بازارهای جهانی

فروش کالاهای ایرانی به نام آمریکا در شرق آسیا
اخيرا يک تاجر چيني اقدام به تجارت با پسته هاي ايراني در بسته بندي هايي به نام آمريکا نموده که مشتري هاي فراواني را نيز جذب نموده است.به گزارش فارس از شرق آسيا، پسته ايراني که از لحاظ طعم و مزه بسيار دلپذيرتر از پسته هاي آمريکايي است، چند سالي است که به بهانه هاي واهي از جمله بيماري آفلا توکسين مشتري هاي خود را در کشورهاي مختلف از دست داده است. چندي است که يک بازرگان چيني با شناختي که از بازار منطقه داشته اقدام به واردات پسته ايران نموده و با استفاده از بسته بندي شکيل با نام پسته آمريکايي در بازار عرضه مي کند. استقبال قابل توجه مردم از اين کالا باعث شده تا يکي ديگر از تجار منطقه در اقدامي مشابه دمپايي پلاستيکي ايراني را با نام دمپايي آمريکايي به فروش برساند. اين در حالي است که شايد در تمام بازارهاي شرق آسيا، به غير از خرماي بم نتوان هيچ کالاي ديگري از ايران را مشاهده کرد. ناتواني تجارت ايران زماني بيشتر هويدا مي شود که بدانيم گوناگوني مردم از نژادهاي مختلف چنان به تقاضاي مردم تنوع بخشيده است که گاهي از يک کالا مي توان ده ها برند متفاوت با ده ها قيمت متنوع را در يک سوپرمارکت مشاهده کرد که هر کدام مشتري خاص خود را به بازار مي کشاند. اما تنها محصول ايراني موجود در اين سوپر مارکت ها نيز خرماي بم در بسته بندي هاي بسيار نامناسب توجه هيچ کسي را به خود جلب نمي کند. رطوبت بالاي هوا در اين منطقه بسته بندي هاي خرماي بم را به بسته بندي هاي مچاله اي تبديل نموده که در طول زمان ، رنگ و روي خود را نيز از دست داده است و خريداران خرما نيز که اغلب از اعراب ساکن اين کشورها هستند خرماي منطقه و يا خرماهاي نامرغوب ديگر را در بسته بندي هاي شکيل به رطب بم ترجيح مي دهند. خرماي منطقه جنوب شرق آسيا به دليل چربي بالا تنها در صنايع روغن کشي مورد استفاده قرار مي گيرد به طوري که اين کشورها بزرگترين صادر کنندگان روغن نخل در جهان محسوب مي شوند. حلال بودن مواد خوراکي ايراني امتياز ويژه اي دراين منطقه محسوب مي شود که کالاهاي مشابه چيني و تايواني از اين امتياز بي بهره هستند. خلا» هاي موجود در بازارهاي منطقه جنوب شرق آسيا نيز به خصوص در گروه مواد غذايي به حدي است که اغلب ايرانيان ساکن اين کشورها مواد اوليه مورد نياز خود را با صرف هزينه هاي فراوان از ايران خريداري مي کنند. عدم فعاليت کشورهاي عربي در اين منطقه نيز امتياز ديگري است که اعراب را نيز به مشتريان بالقوه مواد خوراکي تبديل نموده است . ادويه فراوان و استفاده از فلفل زياد اصلي ترين دليلي است که مواد غذايي توليد شده در کشورهاي جنوب شرق آسيا را براي خارجي ها غير ممکن مي سازد. کارشناسان معتقدند: کشورهاي جنوب شرق آسيا به دليل فاصله زياد تا اروپا و آمريکا همواره به عنوان مزيتي نسبي براي تجارت ايران مطرح مي باشند، ضمن اينکه جمعيت زياد اين کشورها به همراه درآمد سرانه بالا ، کشورهاي فوق را به هدفي براي شرکت هاي صادر کننده تبديل نموده است. در اين ميان سنگاپور بيش از 20 هزار و 500 دلار و برونئي بييش از 12 هزار دلار درآمد سرانه دارند که مي توان در کنار کشورهاي فوق به درآمد سرانه چهار هزار دلاري مالزي و دوهزار دلاري تايلند نيز اشاره کرد. اين درحالي است که پر جمعيت ترين کشور مسلمان جهان اندونزي نيز با بيش از 230 ميليون نفر جمعيت يعني بيش از کل جمعيت کشورهاي حوزه خليج فارس و يا بيش از کل جمعيت همسايگان ايران در جنوب شرق آسيا واقع شده است
شايد بتوان گفت تنها کالاي خوش نام ايراني که در بازارهاي شرق آسيا بدون بسته بندي خاصي عرضه مي شود و اتفاقا مشتري فراواني نيز از ديرباز براي خود داشته است، گربه ايراني است که با قيمتي بسيار بالاتر از ساير گربه به فروش مي رسد، نکته جالب اينجاست که غالب اين گربه ها گربه هاي مو بلند سيبري هستند وتنها با نام گربه ايراني به فروش مي رسند
ازسایت روزنامه جهان اقتصاد

No comments: